Nyheter | 2024 april 24

Så arbetar IES Liljeholmen för att alla elever ska hitta rätt i framtiden

Hur ska man veta vad man vill jobba med i framtiden? Hur ska man veta vad man vill läsa framöver? Det är frågorna som studie- och yrkesvägledarna arbetar med att hjälpa elever att besvara. Friskolornas Riksförbund har träffat Volkan Serengil som arbetar med att hjälpa eleverna på Internationella Engelska Skolan i Liljeholmen att hitta vägen till att förverkliga sina drömmar.

Images

På IES i Liljeholmen jobbar Volkan Serengil som studie- och yrkesvägledare. Hans jobb är att vägleda skolans elever kring studier och framtida arbeten, och att hjälpa elever som Karzan att hitta rätt. Han berättar att mycket av hans jobb handlar om att ha individuella samtal med eleverna för att hjälpa dem att hitta det de brinner för och vill göra i framtiden.

– Det är många elever som tänker för enkelspårigt, att man ska gå natur-, ekonomi- eller samhällsinriktning på gymnasiet. Det är ett viktigt uppdrag för mig att ibland rucka på de här strukturerna och få dem att fundera. Många kan bara nämna 3–4 av de 18 nationella gymnasieprogram vi har i Sverige.

På IES Liljeholmen går en mängd elever som kommer från socioekonomiskt utsatta områden runtom i Stockholm, exempelvis Järvafältet, Skärholmen och Botkyrka. Volkan Serengil menar att det är viktigt att hjälpa dem som kommer från utanförskapsområden som inte har några akademiska ambitioner.

– Vi måste kunna bryta mönster, och det händer att elever själva kommer till oss och säger att de behöver hjälp med det. Det kan handla om hjälp med läxor för att nå högre betyg eller en mer övergripande handlingsplan där de förstår vikten av gymnasiet och studier. Vi skapar förutsättningar för att de här eleverna ska kunna framtidsdrömma.

Läs hela intervjun med Volkan Serengil hos Friskolornas Riksförbund:

 

https://www.friskola.se/2024/04/17/fran-tjat-till-framtidsdrommar/